Helsinki, Tampere en eerste stageweek - Reisverslag uit Lammi, Finland van Juliette Schoor - WaarBenJij.nu Helsinki, Tampere en eerste stageweek - Reisverslag uit Lammi, Finland van Juliette Schoor - WaarBenJij.nu

Helsinki, Tampere en eerste stageweek

Blijf op de hoogte en volg Juliette

06 April 2019 | Finland, Lammi

Hei!

Na bijna 2 weken vond ik het wel eens tijd om even terug te kijken naar wat ik allemaal gedaan heb. Het ware 2 drukke weken vol nieuwe indrukken en ervaringen. Mijn reis naar Finland verliep niet helemaal soepeltjes. Ik was om 6 uur opgestaan om bijtijds op het vliegveld te zijn voor het inchecken van mijn bagage en voor de security check. Ik zou dan nog ongeveer 1,5 tot 2 uur de tijd hebben voor het vliegtuig vertrok. Kom ik aan bij de bagage check-in, zegt die vrouw: Je weet dat je vlucht vertraagd is? ..Uuh nee (crap). En niet even een half uurtje, maar meteen bijna 2 uur. Dan sta je daar dus met je slome hoofd. Tja het zit niks anders op dan wachten. De vertraging zorgde er ook voor dat ik in plaats van om 15:00 om 17:00 pas bij het hostel aan kwam. Een prima hostel, maar het was er best druk en ik moest natuurlijk nog even wennen aan het feit dat ik ineens in een kamer met (maximaal) 11 anderen verbleef. Ik was moe, bezweet en hongerig, dus het enige wat ik die dag nog gedaan heb is douchen, op zoek naar eten en vervolgens lekker in mn bedje serie kijken. De volgende dag was ik er helemaal klaar voor! Helloooo Helsinki! Ik heb de dag lekker volgepropt en ben naar de volgende plekken geweest:

  • National Museum of Finland. Ik had toen ik aan kwam lopen niet eens door dat ik bij het museum stond. Ik zag een mooie kerk en begon foto's te maken, liep er om heen en zag toen pas dat dit het museum was!
  • Contemporary Art Museum Kiasma.
  • Oodi Central Library.
  • Centraal Station Helsinki.
  • Domkerk van Helsinki.
  • Kamppi Chapel of silence. Een mooie ronde, houten kapel midden in de drukte van de stad. Maar zodra je binnen kwam was het muisstil. Mooie galm ook! ;)
  • Helsinki Cathedral and Senate square.
  • City museum. Viel eerlijk gezegd een beetje tegen, maar het was ook het laatste waar ik naar toe ging en ik was op dat moment erg moe en hongerig.

Veel mooie architectuur en kunst gezien op deze eerste dag. Ik besloot om na 2 nachten in het Cheap Sleep hostel toch nog een nacht in Helsinki te blijven, maar in een ander hostel meer in het centrum: the Yard. Dit was een veel kleiner hostel midden in het centrum! Een heel andere sfeer als in het Cheap Sleep hostel. Ik werd er veel vriendelijker ontvangen, de kamers waren er een stuk kleiner (minder mensen op een kamer) en de gemeenschappelijke ruimte zag er echt uit als een huiskamer. Heel gezellig en relaxed. Het was ietsje duurder maar toen ik er binnen kwam wist ik meteen waarom :) Ik kwam rond 11 uur aan in the Yard, wat nog te vroeg was om in te checken. Gelukkig kon ik wel mijn zware koffer kwijt in een speciale ruimte, zodat ik licht bepakt er op uit kon.

Plan van de dag: een bezoek aan Suomenlinna! Dit is een vesting op een eilandengroep vlakbij Helsinki, gebouwd in de tijd dat Finland deel uitmaakte van het Koninkrijk van Zweden van 1748 tot 1808. In die tijd heette het nog Sveaborg of Viapori in het Fins. in 1808 werd Viapori belegerd door de russen. In 1917 werd Finland onafhankelijk en in 1918 werd de vesting overgedragen aan de Finse regering, waarna het de naam Suomenlinna kreeg ('Castle of Finland'). Er wonen nu zo'n 800 mensen in Suomenlinna. Ondanks dat het best een beetje fris was door de wind, was het een prachtige dag. De zon scheen de hele dag en de lucht was blauw, dus perfect om mooie foto's te maken! Ik was zo nieuwsgierig dat ik vanaf de ferry heeelemaal naar het uiterste zuidelijke puntje ben gelopen. Uiteindelijk was mijn bezoek aan Suomenlinna het enige dat ik heb gedaan die dag. Wel jammer dat een hoop voorzieningen op het eiland nog gesloten waren (winterperiode). Maargoed ik heb me prima vermaakt. Eenmaal op het vasteland wilde ik heel graag naar het hostel om in te checken, te douchen en vervolgens op zoek te gaan naar eten.

Na een nacht in the Yard was het tijd om verder te reizen naar de volgende stad: Tampere. Daar had ik 3 nachten geboekt in het Dream hostel. Weer een fijn hostel zoals the Yard. Ik zat wel op een kamer met in totaal 16 bedden, maar toen ik incheckte vertelde het personeel dat er maar 3 anderen waren en dat er niet veel mensen meer bij zouden komen. Lekker rustig! Wat ook heel fijn was is dat er en winkelcentrum om de hoek zat. Ik besloot namelijk, na 3 dagen uit eten, maar eens zelf te gaan koken. De dag dat ik in Tampere aankwam had ik niet zoveel zin om iets te gaan doen, dus heb ik gewoon een beetje zitten lanterfanten :P De volgende dag daarentegen bleek een prachtige dag te zijn voor een hike met temperaturen tot 12 graden! Ik besloot vanaf het hostel naar de uitkijktoren van Pyyniki te wandelen. Vanaf de toren kan je de hele stad zien en daaromheen ligt een prachtig bos, met kleine paadjes, rotsen met mossen en op sommige stukken nog een dikke laag sneeuw/ijs. Ik ben zeker 4 uur weg geweest, dus toen ik terug kwam bij het hostel was het weer tijd voor de dagelijkse routine zou je kunnen zeggen: douchen, eten maken, chillen. Nou ja, bijna dan want ik wilde eerst wel eens gebruik gaan maken van de sauna, waar je als hostel-gast met korting naar toe kan. Heerlijk! Ik kreeg een badpak en een emmer met handdoek, doek om op te zitten en een drinkbeker. Op dat moment was ik de enige die gebruik maakte van de sauna dus ik had alles voor mezelf.

De volgende dag was het weer iets minder, met meer bewolking en lagere temperaturen, dus perfect voor een museumdagje. Ik voelde me ook niet helemaal fit want ik had niet zo goed geslapen. Ik had dus de tijd genomen om rustig wakker te worden en liep op een gegeven moment op m'n gemakkie naar het Vapriiki museum. Sta ik daar in de rij voor een toegangskaartje, kan ik mijn portemonnee en pasjes niet vinden...Oepsie, die had ik de avond ervoor opgeborgen in de kast onder mijn bed..niet aan gedacht met mijn slome hoofd. Had ik dus wel net 20 minuten gelopen vanaf het hostel, maarja er zat niks anders op dan terug lopen. Gelukkig hadden ze kluisjes, dus kon ik mijn tas daar achterlaten. Uiteindelijk was ik met een half uur weer terug. Er waren verschillende exposities waar je naartoe kon:

  • Dracula: Over de ontstaansgeschiedenis en verhalen en films die eruit voort zijn gekomen
  • Natuur in Finland per seizoen: Veel beschrijvingen waren in het fins dus ik heb vooral gekeken.
  • Tampere 2018: Geschiedenis van Tampere
  • Mineralen: Heeele mooie stenen en kristallen, altijd indrukwekkend om te zien en te bedenken dat ze door natuurlijke processen van vaak veeele jaren ontstaan.

Nou en toen zat de eerste week er alweer op. Ook al had ik nog prima een tijdje zo door kunnen reizen, ik was ook wel heeel blij dat ik eindelijk naar Lammi ging. Nog 1 dagje slepen met m'n koffer en andere spullen. Ik moest eerst naar Hämeenlinna met de trein en vanaf daar met de bus. De busticket had ik van te voren al online gekocht en ik had een trein eerder gepakt dan nodig was, zodat ik ruim om tijd in Hämeenlinna was voor de bus. Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik het wel heel erg ruim had genomen, want mijn bus vertrok om 14:30 en het leek mij handig om rond 13:45 aan te komen in Hämeenlinna. Maar...ik was daar dus om 12:45 al en had in mijn hoofd dat de bus 13:30 vertrok. Dus ik heeelemaal in de stress toen de bus niet kwam, want het was zondag en er kwamen die dag maar 4 bussen die richting Lammi gingen. Dus ik kijk NOG een keer om mijn kaartje om te checken of ik wel bij de goede bushalte stond enzo, zie ik de tijd staan, 14:30, ik kijk op mijn mobiel, 13:35 *zucht* xD

Na een dus wat stressvolle reis kwam ik aan bij Lammi Biological Station! In het weekend zijn eigelijk alleen de stagiaires en anderen die er voor een langere tijd verblijven aanwezig en op dit moment waren er alleen 4 andere stagiaires. Ik kreeg een rondleiding en wat uitleg hoe het hier allemaal werkt. Iedereen is heel aardig en behulpzaam en je krijgt de tijd om te wennen en je eigen ding te doen.

De eerste stageweek was een rustige week. Ik heb vooral veel literatuur gelezen over het onderwerp van mijn project. Daarnaast heb ik een gesprek gehad met mijn supervisor, want na een paar dagen zat ik met een hoop vragen over het project. Naast werken is er natuurlijk ook tijd om leuke dingen te doen! Het onderzoeksstation ligt naast een bos en meer waar je kan wandelen. Ik ben al een keer naar het zwembad geweest in Lammi, daar zit ook een sportschool bij en gisteravond ben ik met 3 andere stagiaires voor het eerst naar de sauna bij het meer geweest. Ik kan beter zeggen: ik ben naar de sauna en in het meer geweest :P Het grootste deel van het meer is nog bevroren dus dat was wel ff een fliinke overgang! Toch zal ik dat echt wel vaker gaan doen, want het was wel echt fijn!

Dit weekend zal een rustig weekend zijn. Lekker beetje aanrommelen hier en de omgeving verkennen. Goed weekend!


  • 06 April 2019 - 13:52

    Joop:

    hoi lieverd,

    leuk om jouw verslag van de eerste weken in Suomi te lezen. ook mooie fotoos gemaakt.
    nu even genieten van het weekend,

    ik kijk uit naar de volgende verhalen,
    groetjes,
    Pa

  • 07 April 2019 - 06:30

    José:

    Leuk leuk leuk! Om je verhaal te lezen, je foto's te zien en je reis te volgen. Veel herkenbare foto's van Helsinki. Zo'n foto van meeuw in de lucht heb ik sinds bezoek aan Suomenlinna op mijn voorscherm van iPad staan:-)
    Gaaf dat je daar na de sauna in het meer kan afkoelen, maar pfoe zal inderdaad wel heel koud zijn!
    Geniet van alle ervaringen, ik kijk uit naar je volgende verhaal. Xxx

  • 07 April 2019 - 09:10

    Daisy:

    Leuk Juul! Volgens mij heb je wel een fijne stage plekje! :) Lekker genieten!

  • 07 April 2019 - 16:59

    Josefien:

    Indrukwekkend verslag, je hebt al veel gezien, mooie foto’s.
    Ben benieuwd naar het volgende verslag.
    Groetjes Josefien

  • 07 April 2019 - 17:11

    Theo:

    Leuk om te lezen, al veel gezien en mee gemaakt, in dat koude meer springen vindt ik wel stoer...doe mij maar een warm bad ! Heel veel plezier en leuk dat wij mee mogen genieten van je bijzondere stage.

  • 08 April 2019 - 08:01

    Ralf:

    He lieverd.
    Flink verslag al ;) leuk om te lezen!!
    Mooie foto's heb je gemaakt ook.
    Ik spreek je snel!

    Veel liefs en kusjes van Robin en mij. xxx

  • 10 April 2019 - 21:12

    Sophie :

    Hey Juul,
    Klinkt goed allemaal. Al veel gezien en gedaan! Mooie foto's!
    Leuk dat we zo een beetje mee kunnen genieten van je avonturen :) Kus Sophie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Juliette

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 62
Totaal aantal bezoekers 4139

Voorgaande reizen:

25 Maart 2019 - 05 Augustus 2019

Stage Finland

28 Februari 2014 - 28 Maart 2014

Vrijwilligerswerk Nepal

Landen bezocht: