Alweer over de helft! - Reisverslag uit Ghandruk, Nepal van Juliette Schoor - WaarBenJij.nu Alweer over de helft! - Reisverslag uit Ghandruk, Nepal van Juliette Schoor - WaarBenJij.nu

Alweer over de helft!

Door: Juul

Blijf op de hoogte en volg Juliette

15 Maart 2014 | Nepal, Ghandruk

Namasté beste lezers,
Helaas helaas ben ik alweer over de helft van mijn reis. De 25e vertrek ik met enkele andere vrijwilligers die het project gaan verlaten naar Pokhara. Vervolgens de 26e naar Kathmandu waar ik twee nachten zal verblijven voordat ik terug vlieg naar Nederland. eigenlijk moet ik daar nu nog even niet aan denken, maar het komt steeds dichterbij.


Woensdag 12 maart, Ghandruk

In de ochtend zijn we met onze groep van de Raj Mahal terug de jungle in gegaan om de outlining van de cameratraps af te maken, zodat de camera's geplaatst konden worden. Ik behoorde weer tot de groep die bewapend met een sikkel het pad vrijmaakte. Zwaar werk weer, want de begroeiing was errug dicht en het was heel stijl en glibberig. Ik had ook flinke spierpijn van gister. Het geeft dan toch een extra goed gevoel als je onderaan naar boven kijkt naar het pad dat je gecreëerd heb.

Na de lunch gingen we naar het Namasté hotel voor de 'butterfly course', een les over vlinders in Nepal. Na deze les kregen we foto's van de meest voorkomende vlinders en moesten we in boeken opzoeken welke vlinders dit waren.


Donderdag 13 maart, Ghandruk

Vandaag een redelijk rustig dagje. 's Ochtends hebben we vlinders gevangen en bloemen geplukt. We moesten opzoeken welke vlinders het waren en welke bloemen er staan. Ik hield me bezig met de bloemen, wat uiteindelijk heel moeilijk was want de plaatjes in het boek dat we hadden waren heel onduidelijk. Maargoed, de zon scheen heerlijk dus ik genoot ervan.
Uiteindelijk hebben we drie soorten vlinders gevangen en drie soorten bloemen gevonden (heule kleintjes maar. Er stonden er niet zoveel).

's Middags heb ik voor het eerst meegeholpen aan het 'Greenhouse project'. Dit project moet ervoor zorgen dat bepaalde bomen in de omgeving niet uitsterven doordat er te veel bomen worden gekapt. Maargoed dit is een project dat nog in de opstartfase is, want er moet nog een 'nursery' (kweekplaats) gebouwd worden. Dat is waar we nu mee bezig zijn.


Vrijdag 14 maart, Ghandruk

Ook weer een rustig dagje. In de ochtend heb ik de 'bird course' gevolgd bij het Namasté hotel. Hetzelfde idee als de les over vlinders, alleen veel moeilijker want er zijn zoooveel verschillende vogels en de mannetjes verschillen vaak ook nog eens van de vrouwtjes. De mannetjes hebben vaak meer kleuren om de vrouwtjes te imponeren, terwijl de vrouwtjes vaak een schutkleur hebben zodat ze niet opvallen als ze op hun eitjes zitten. Na de les was het alweer bijna tijd voor lunch en gingen we weer terug naar de Raj Mahal.

's Middags was het Game day en gingen we naar een nabijgelegen school toe waar een basketbal- en voetbalveldje ligt. Ik heb zelf alleen gefrisbeed met een paar anderen, lekker relaxed ;)


Zaterdag 15 maart, Ghandruk

Garbage day! Met z'n alle, 21 mensen, hebben we in een deel van Ghandruk (genaamd sectie 8) afval opgeruimd. Wauw, wat een rommel kwam er tussen de struiken vandaan zeg: kleding, plastic, oud ijzer, glas, noem maar op. Waarschijnlijk lag het er al jaaaren. We hebben maar op enkele plekken opgeruimd, maar dat waren echt dumpplekken vol rottend afval, blegh! Echt heul vies. Alle kleding en andere brandbare spullen zullen worden verbrand, het oud ijzer gaat naar een afvalverzamelplaats en de plastic flessen worden gebruikt voor het 'Greenhouse Project'. De plastic flessen zullen de muren vormen van de kweekplaats en er zijn er nog heeel veel nodig.
Hoe vies het ook was, het voelde echt goed om dit te doen voor de bevolking van Ghandruk. Weer een (heel klein)stapje dichterbij een schoon Nepal! :)

In de middag hebben we nog even mussen gespot. Op 20 maart is het namelijk 'World Sparrow Day'. We hebben er alleen niet zoveel gezien, maar vier. Wel veel andere vogels waarvan ik de naam niet kan herinneren (erg moeilijk in het engels..).


Nou mensen, dat was het weer. Morgen en overmorgen zijn we vrij en ga ik met een paar anderen naar Jhinu Hot Spring, twee uur loopafstand van ons hotel! Namasté! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Ghandruk

Juliette

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 4152

Voorgaande reizen:

25 Maart 2019 - 05 Augustus 2019

Stage Finland

28 Februari 2014 - 28 Maart 2014

Vrijwilligerswerk Nepal

Landen bezocht: