Holi-days and lazy days - Reisverslag uit Ghandruk, Nepal van Juliette Schoor - WaarBenJij.nu Holi-days and lazy days - Reisverslag uit Ghandruk, Nepal van Juliette Schoor - WaarBenJij.nu

Holi-days and lazy days

Door: Juul

Blijf op de hoogte en volg Juliette

19 Maart 2014 | Nepal, Ghandruk

Namasté allemaal!,

Met nog iets minder als een week te gaan vond ik dat het weer tijd werd voor een blog. De afgelopen dagen waren errug rustig, met name door het weer.

Zondag 16 maart, Ghandruk & Maandag 17 maart, Jhinu

Happy Holi!

Vandaag is het Holi, een hindoeistisch kleurenfestival. Met dit feest wordt het begin van de lente ingeluidt, het hindoeistisch nieuwjaar gevierd en het is het feest van de overwinning van het goede op het kwade.
Het echte Holi heb ik niet meegemaakt: bekogeld worden met gekleurd poeder of water en feesten op straat. Ik hoorde van andere vrijwilligers die naar Pokhara waren gegaan, dat het daar een gekkenhuis was. Iedereen in alle kleuren van de regenboog, feestend en drinkend op straat. Maargoed ik kom 200% zeker nog een keer terug naar Nepal, dus wie weet!

Ik ben op deze holi-dag met zes andere vrijwilligers naar de Hot Springs in Jhinu gegaan, op zo'n 2 à 3 uur loopafstand van Ghandruk.

Na een zware wandeling kwamen we eindelijk aan bij ons hotel in Jhinu! Joepie! Helaas kwamen we erachter dat het vanaf het hotel nog zo'n 20 minuten lopen is naar de hot springs. Maarrr het was het waard hoor. Wauw het water was heeeerlijk warm. Echt genieten :) Na zo'n twee uur badderen zijn we weer naar ons hotel gegaan om te eten. Wederom heeeerlijk! Haha. Het hotel zelf vond ik alleen wat minder. De kamers leken een beetje op cellen, met tralies voor de ramen, het aparte pleisterwerk op de muren (groen onder en wit boven) en de muren waren heul dun. Nog niet eens een centimeter denk ik. Maargoed.
De volgende ochtend na het ontbijt hebben we nog zo'n twee uur gebadderd voordat we weer huiswaarts gingen. Dat hadden mijn benen nog wel even nodig zeg. de terugtocht naar Ghandruk was namelijk nog zwaarder als de heenweg. Het eerste stuk viel nog wel mee, maar die trappen, die eindeloze trappen. Man man man. Ik was echt He-le-maal doorweekt met zweet. Ik heb er warmte-uitslag van gekregen :S Bah wat een jeuk. Het enige minpunt vind ik. De rest van het weekend was superrelaxed. We kwamen ook net op tijd aan, want ongeveer een half uur tot een uur nadat we terug waren begon hier KEI-HARD te regenen en waaien.

Dinsdag 18 maart, Ghandruk

Na een half uurtje yoga met twee medevrijwilligers en een heerlijk pannenkoekenontbijt hadden we een vrije ochtend! Het is namelijk de eerste dinsdag van het Nepalese nieuwjaar en dan mag er niet gegraven worden. We zouden deze ochtend eigenlijk afval gaan ruimen, waarvoor we meestal wat moeten graven, dus het programma van de ochtend was gecancelled :D

's Middags zouden we eigenlijk weer vlinders gaan vangen, maar het weer gooide roet in het eten. Als het regent zul je namelijk geen vlinders zien. Helaasch pindakaasch. De groep van het Namasté hotel kwamen nog wel aan de nursery werken dus hebben we ze maar geholpen. Maar na een minuut of 10 begon het KEI-HARD te regenen en waaien en onweren en vluchtte iedereen naar binnen. Wauw, het was gewoon net als gister. Echt heel heftig weer. We hebben toen maar gezellig wat koppen thee met honing gedronken (mjaaaam) en wat koekjes gegeten met de groep van Namasté. Dat was gezellig!

Woensdag 19 maart, Ghandruk

Na een niet zo lekker ontbijt..havermoutpap (wel beetje lekker gemaakt door de appel die er in zat, een banaan die ik had en veul honing en een beetje suiker)..was het weer tijd voor wat community work: Garbage collection! We zijn niet zolang bezig geweest als vorige keer, maar we hebben toch weer een aantal zakken vol zooi opgeruimd. Dit keer moesten we het zelf naar het verzamelpunt brengen. Wel ff sjouwen dus. Na dit redelijk korte ochtend programma konden we weer even ons eigen ding doen (oftewel wachten op de lunch haha).

Na de lunch hebben we weer met z'n alle aan de nursery gewerkt. Het begint nu echt op een gebouwtje te lijken! Eén muur van plastic-flessen-aan-bamboe-geregen is nu af en er is een begin gemaakt aan het dak. Iedereen heeft op de plastic flessen zijn of haar naam, land van herkomst en data van hun verblijf geschreven. Erg leuk, al hoop ik dat het erop blijft zitten al het weer gaat regenen (en dat doet het bijna elke middag. Even afwachten dus).

Dat was het weer, voor deze keer, namasté en tot de volgende keer weer! ;P xxx