Home sweet home - Reisverslag uit Ghandruk, Nepal van Juliette Schoor - WaarBenJij.nu Home sweet home - Reisverslag uit Ghandruk, Nepal van Juliette Schoor - WaarBenJij.nu

Home sweet home

Door: Juul

Blijf op de hoogte en volg Juliette

09 April 2014 | Nepal, Ghandruk

Beste allemaal,

Ik ben inmiddels alweer anderhalve week thuis, maar van mn laatste week en mn terugreis had ik nog geen verslag geschreven. Had ik even geen zin in. Want hoewel ik blij ben dat ik weer thuis ben, mis ik Nepal wel en iedereen die ik er heb ontmoet.

Voor mijn laatste Nepal-verslag gaan we terug naar 20 maart...


Donderdag 20 maart, Ghandruk

Net als woensdag hebben we in de ochtend afval geruimd. Natuurlijk weer in een ander deel van Ghandruk en dit keer was ik achteraf wel tevreden. We hebben vlakbij het afvalverzamelpunt geruimd, dus konden we onze afvalzakken tussendoor legen. Wat een teamwork weer samen met de locals! :) Het afvalverzamelpunt ziet er nu ook veel beter uit. Alle lege flessen liggen opgestapeld en scherven zijn opgeruimd.

's Middags hebben we in een nieuw gebied camera traps opgehangen. Dat was weer een leuke wandeling! We moesten de plek waar de camera's kwamen te hangen zelf nog uitkiezen. Het liefst een plek waar twee of drie paadjes bij elkaar komen.


Vrijdag 21 maart, Ghandruk

Eindelijk de laatste ochtend van de garbage collection week. Vandaag heb ik toch wel het meeste afval in mijn hele leven gezien! Jemig..Het deel van het dorp waar we vandaag gingen ruimen heeft zo-veel dumpplaatsen...Veel afval zit ook vast tussen stenen en rotsen, of ligt bedolven onder zand. De laatste dumpplaats waar we waren was wel het toppunt..We konden gewoon onmogelijk al het afval weghalen. Ik denk dat er wel een vrachtwagen mee gevuld kan worden. We moesten op een gegeven moment stoppen. Maargoed, komende maand komen er weer nieuwe vrijwilligers die mee zullen doen aan de volgende garbage campaign, want dat is iets wat iedere maand gedaan wordt.

's Middags was het eigenlijk Game day, maar het ging na de lunch weer regenen. Heule harde regen, hagel en onweer. Heel heftig weer! Hopelijk is het morgen droog, want dan is de field trip!


Zaterdag 22 maart, Ghandruk & zondag 23 maart, Little Paradise

Field trip day! Jeej!
...Het weer is helaas om te janken. Regen, hagel, onweer, zelfs in de ochtend al. We gingen wel pas rond 3/4uur weg en toen was het wel droog. We moesten wel nog een tijdje op de groep van Namasté wachten. Maargoed, uiteindelijk waren we op weg. Little bit up, Little bit down, little bit flat. Niks aan de hand, lekker relaxed. Totdat we bij een brug aan kwamen. Daarna ging het alleeeen maaar omhoog..ennn om het nog leuker te maken ging het op een gegeven moment regenen..en toen hard regenen. Ik had het zo warm, dat ik met geen mogelijkheid mijn regenjas nog aan wilde doen. Ik liep dus gewoon in mijn t-shirt.
Bij de brug had ik mijn muziek aangezet om de klim wat makkelijker te maken. Helaas werd ik iets te enthousiast van de muziek dus ging ik al gauw te snel. Even stoppen en toen ging het wel weer. Vanaf dat moment ging ik meer letten op mijn ademhaling. In het begin twee stappen inademen, twee stappen uitademen en op een gegeven moment één stap in-, en één stap uitademen. Toen hield ik het prima vol. En wat een goed gevoel om boven te komen! Ik was zeiknat van regen en zweet, maar heul warm. Ze hadden daar binnen gelukkig ook een kachel/open haard en we gingen dan ook met z'n alle gezellig om het vuur zitten om op te drogen en warm te blijven. Heerlijk! Het enige wat nog miste was eten. We hadden om een uur of 11 voor het laatst gegeten en we kwamen daar aan rond half 5 en in Ghandruk zijn we gewend om rond 6u te eten. Uiteindelijk kwam het eten rond 7u. Man man, wat had ik een honger. Ik was er slaperig van geworden. Niet alleen ik trouwens. Op een gegeven moment zaten we met z'n alle voor ons uit te staren haha.
Na een heerlijk bord fried noodles EN noodlesoup en twee koppen masala thee gingen we vroeg naar bed. Ik was kapot van de wandeling omhoog en ik had veel gegeten. Toch kon ik niet goed slapen. Ik werd heel vaak wakker en lag te draaien. Totdat ik twee uur voordat ik eruit moest om naar de wc te gaan..Daarna heb ik nog best lekker geslapen tot het ontbijt om 7:30u

Na het ontbijt hoorde ik dat een paar andere vrijwilligers naar 'Little Paradise' wilde gaan, omdat het maar twee uur lopen was. Het schijnt er heel mooi en vredig te zijn. Aangezien ik bijna weer naar huis ging, dacht ik: Ach, waarom niet!?
De groep die 's middags naar Little Paradise ging, gingen met Raj mee om de nieuwe transit lines voor de camera traps uit te zetten. De jungle in en meten en hakken dus! Ik heb zelf alleen vlak voordat we terug gingen met de sikkel gewerkt. Daarvoor moest ik de meetrol oprollen terwijl ik naar boven liep, nog vóór degene met een sikkel een weg hadden gemaakt..Tough job, want de jungle was dicht en de berg was steil en glibberig. Na ongeveer twee uur gingen we alweer terug naar de guesthouse, want het weer werd alweer slechter..En ja hoor, we waren net 15min. terug en het begon kei-hard te hagelen..

Na de lunch was het gelukkig droog en konden we vertrekken naar Little Paradise. WE liepen door prachtige jungle van Rhodondendron bomen. Vrijwel alles was bedekt met mos, en de bomen hadden allemaal golvende vormen. Echt heel sprookjesachtig. Ik liep daarom expres lamgzaam en stopte af en toe om om me heen te kijken en te luisteren naar de geluiden van vogels. Ik liep een stuk alleen en dat was echt heerlijk ontspannen, genieten van de schoonheid van de natuur om me heen.

Het laatste half uur liepen we in de stromende regen. Toen we aankwamen bij Little Paradise was het weer even droog...Little Paradise, de meest stille en vredige plek waar ik ooit ben geweest. We konden Ghandruk vanaf hier ook zien, zelfs het Namasté hotel en de Raj Mahal. Het enige wat tegenviel was de hoeveelheid eten hahaha. Het was heerlijk, maar voor de inspanningen die ik had geleverd om op deze plek te komen, had ik toch echt meer nodig haha.


Maandag 24 maart, Ghandruk

De dag van terugkomst uit Little Paradise. We hebben er zo'n 2uur over gedaan. Weer een heerlijke wandeling, lekker in de zon. Vooral omlaag dus dat ging lekker vlot. Het ontbijt in Little Paradise was ook niet zo veel dus ik kreeg onderweg alweer honger, waardoor ik nog sneller in Ghandruk wilde zijn :P
De rest van de dag hebben we lekker geluierd ^_^
Morgen is het zover, ik ga Ghandruk verlaten en weer op weg naar huis. Omdat ik weet dat het einde van mijn reis in zicht is, heb ik al weer veel aan thuis gedacht. Ik ga het hier missen, maar heb ook weer zin om naar huis te gaan..home sweet home.

Dinsdag 25 maart, Ghandruk - Pokhara

Namasté en dhanybhad (dankjewel) Ghandruk, ik heb genoten!!

Voordat we begonnen aan de tocht naar de jeep station werd er van iedereen die het project ging verlaten afscheid genomen. Van de host family kregen we een witte sjaal en twee bloemen. Dit is een gebruik in Nepal om iemand gedag te zeggen. Er werden ook nog wat groepsfoto's gemaakt en toen gingen we op weg.

--TO BE CONTINUED-- Lieve mensen, morgen maak ik deze blog af. Dan schrijf ik nog wat over mijn laatste dagen in Pokhara en Kathmandu en over mijn vliegreis naar Nederland. Namasté!





  • 09 April 2014 - 23:19

    Joop:

    hoi lieverd,
    ik zat erop te wachten, jouw epiloog, maar ik heb alle begrip dat je even alles wilde laten rijpen en bezinken. ik herken maar al te goed dat gevoel. het duurde 3 jaar geleden nog weken voor ik "geland" was. ik wacht vol spanning af op het volgende deel. ik ben trots op je dat je een steen hebt bijgedragen aan het schoonmaken van een deel van een mooi land. XXX Pa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Ghandruk

Juliette

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 4152

Voorgaande reizen:

25 Maart 2019 - 05 Augustus 2019

Stage Finland

28 Februari 2014 - 28 Maart 2014

Vrijwilligerswerk Nepal

Landen bezocht: