Eindelijk Wifi, eindelijk een verslag ;) - Reisverslag uit Ghandruk, Nepal van Juliette Schoor - WaarBenJij.nu Eindelijk Wifi, eindelijk een verslag ;) - Reisverslag uit Ghandruk, Nepal van Juliette Schoor - WaarBenJij.nu

Eindelijk Wifi, eindelijk een verslag ;)

Door: Juul

Blijf op de hoogte en volg Juliette

06 Maart 2014 | Nepal, Ghandruk

Namasté allemaal,

Na een paar dagen slecht of geen internet kan ik eindelijk weer een blog voor jullie schrijven :) Of eigenlijk 4 blogs in één keer.


Maandag 3 maart, Kathmandu -> Pokhara

Na twee nachten in het drukke Kathmandu was het tijd om door te reizen naar Pokhara. Om 06:30 werden we, Helen een andere vrijwilliger en ik, in de lobby opgewacht door een medewerker van het hotel waar we zaten, waarna we naar de bus werden gebracht. Het was maar 10minuten lopen, maar met m'n backpack EN rugzak was een zware wandeling. Ik moest meteen denken aan de tocht naar Ghandruk die we nog gingen doen. Oh jee, dat hou ik nooit vol met al dat gewicht..Maargoed, eerst maar eens naar Pokhara.

De bus vertrok rond 07:00 en we kwamen rond half4 aan bij de bushalte in Pokhara. Een flinke busrit dus. Toch ging de tijd best snel, want soms lag ik een beetje te dutten. Met de nadruk op beetje...Jemig wat een hobbelige weg.

Eenmaal aangekomen in Pokhara was de temperatuur flink gestegen. Heerlijk! :D In het hotel hebben we eerst even aan de wifi gehangen voordat we naar beneden gingen om Asmita te ontmoeten. Een jonge en enthousiaste meid uit Pokhara. Asmita vertelde dat er in de maand maart zo'n 15 vrijwilligers in Ghandruk zullen verblijven. Wordt erg gezellig dus!
Het was nog niet zeker of we dinsdag naar Ghandruk konden. Je hebt namelijk een 'permit' nodig om het Annapurna Conservation Area te betreden. Dat zouden we later nog te horen krijgen. Wat wel zeker is,is dat we onze backpack niet zelf hoeven dragen. Phew..
Ondertussen hadden we nog een andere vrijwilliger ontmoet in het hotel, Marie.


Dinsdag 4 maart, Pokhara

's Ochtends rond 10:00 kregen we te horen dat we niet naar Ghandruk af zouden reizen, want de permits waren nog niet klaar. Helemaal niet zo erg vond ik, want dan kunnen we Pokhara verkennen en nog wat shoppen.

We besloten een bootje te huren en lekker te gaan peddelen op Phewa Lake. Na het bootje varen besloten we te gaan shoppen. Resultaat: Veul sieraden voor weinig, een sjaal (ja ja, nog een) en een jurkje. Na de lunch besloten we naar de 'World Peace Stupa' te gaan. Eerst met een bootje naar de overkant van het meer (dit keer peddelde we niet zelf) en toen zo'n 30min. omhoog lopen. Poeh hee. Maarhet was het waard hoor. Erg mooi en het uitzicht over Pokhara was prachtig.

Na nog wat rondlopen in de stad zijn we terug naar het hotel gegaan om te eten en daarna tas inpakken, douchen en slapen. Woensdag gingen we eindelijk naar Ghandruk! Yess! :D


Woensdag 5 maart, Ghandruk

Rond het middaguur kwamen we eindelijk aan in het hostel in Ghandruk. Wat een reis weer zeg.


's Ochtends moesten we om 07:15 in de lobby van het hotel in Pokhara zijn. Dan kregen we onze permits. Rond 08:00 vertrokken we in een jeep richting Ghandruk. Een nog veel hobbeliger reis dan de busreis van Kathmandu naar Pokhara, want we gingen op een gegeven moment ook offroad. En toen dus nog een flinke wandeling omhoog naar het hostel...JEMIG, ik heb nog nooit zo'n zware wandeling gedaan. Al die trappen, vrijwel continu omhoog. Echt heel zwaar. Ik ben dus errug blij dat ik er ben. Alle andere vrijwilligers zijn super aardig. Op een gegeven moment had ik het koud en ik kreeg meteen een jas aangeboden. Zodra de zon ondergaat wordt het hier namelijk heul koud.


Donderdag 6 maart, Ghandruk

Na een heerlijke eerste nacht begon mijn eerste volle dag in Ghandruk. Ik heb nog nooit met zulke warme kleren en met zoveel dekens geslapen. Ik had een thermobroek en -shirt aan, sliep in m'n slaapzak met daarover de deken die bij het hostel hoort en daarover de fleecedeken die ik had meegenomen. Maar wel heerlijk warm :)

Drie andere vrijwilligers gingen een presentatie houden voor enkele locals over 'garbage management'. In Nepal zijn ze zich namelijk niet bewust van de gevaren van afval in de natuur. De mensen gooien hun afval meestal gewoon op straat. Raj, onze begeleider, vertaalde de Engelse tekst voor de locals naar Nepali.

Na de lunch was het voor ons newbies tijd voor onze officiële introductie. Raj vertelde ons welke activiteiten/onderzoeken Projects Abroad in de regio doet en hij vertelde over de cultuur in Ghandruk. Wat is acceptabel om te doen of zeggen en wat kun je beter niet doen of zeggen. Bijvoorbeeld:

- Als je een tempel of ander religieus object passeert, moet je het aan de linkerkant passeren.
- Als je betaald of iets anders met je handen doen, dan moet je je rechterhand gebruiken. Je linkerhand is je vieze hand waar je je kont mee afveegt.
- Het is ook niet netjes om je voetzolen omhoog te houden. Bijvoorbeeld als je met je benen over elkaar zit. Dat kun je dus ook beter niet doen.
- Als een vrouw ongesteld is mag ze een tempel niet betreden.

's Middags zouden we eigenlijk een rondleiding krijgen door het dorp om te zien waar alles zit, maar het begon op een gegeven moment te regenen dus het ging niet door. We zouden dit samen met de vrijwilligers van het andere hostel gaan doen. We zijn nog wel met z'n alle (nou ja, niet iedereen) naar de 'German Bakery' gegaan om appeltaart te eten. Jammie! Ik heb ook nog chocolademelk gedronken en een chocoladedonut voor later gekocht.

Morgen ga ik voor het eerst echt aan het werk! Ik ben benieuwd!
Hopelijk jullie ook, dus hou je mail/facebook in de gaten!

  • 06 Maart 2014 - 17:48

    Jose:

    Hee Juul,
    Leuk verslag. Je hebt zo al heel wat meegemaakt. Mag ook wel want morgen is het vrijdag en je eerste week zit er dus al op! En dan moet je nog beginnen met werken hihi.
    Blij te horen dat je die backpack niet zelf hoefde te dragen, daar maakte ik me wel wat zorgen over. Zo'n spriet als jij met die grote tas achter en een tas voor...
    Dat gedoe met die handen zal je ook niet makkelijk vallen als linkshandige...!
    Veel plezier met de eerste werkdagen daar.
    Misschien kunnen we een dezer dagen even skypen?
    x mam

  • 06 Maart 2014 - 22:55

    Joop:

    hoi lieverd,
    mooi verslag van jouw eerste dagen in Nepal. geniet maar van elke seconde en van alle bijzondere gebruiken daar. ik ben benieuwd naar de foto's. dat van dat afval heb ik 3 jaar geleden ook meegemaakt; ze vonden het vreemd dat ik naar een prullenbak vroeg. "Laat maar op de grond vallen" werd vaak gezegd. schandalig voor zo'n mooi land.
    tot het volgende verslag, XXX Pa

  • 07 Maart 2014 - 10:44

    Josefien En Theo:

    Hey Juliette,

    Leuk dat je ons zo mee neemt in je reis en mogen genieten van jouw verhalen, met jouw linker hand is niks mis mee die ziet er zoals de rechter altijd verzorgt uit. Wij zijn erg benieuwd wat je allemaal nog gaat mee maken .
    Geniet van alles wat je ziet, dit wordt een reis om nooit te vergeten.

    Vandaag je eerste werkdag ! suc6 en wij kijken uit naar je volgende blog !

    Groetjes Josefien en Theo XX

  • 07 Maart 2014 - 20:10

    Ria De Meulder :

    Leuk om je reis te volgen,het lijkt wel het einde van de wereld zo'n lange reis.
    Ik kan me nog herinneren hoe koud het wordt als de zon ondergaat,wij dronken chocolademelk met rum om warm te worden en sliepen ook onder een stapel dekens.
    Maar overdag is de zon heerlijk,geniet ervan gr.uit oosterhout.

Tags: Pokhara, Ghandruk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Ghandruk

Juliette

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 4152

Voorgaande reizen:

25 Maart 2019 - 05 Augustus 2019

Stage Finland

28 Februari 2014 - 28 Maart 2014

Vrijwilligerswerk Nepal

Landen bezocht: